Ibu Bapa yang ingin terlibat membantu PIBG dalam Kumpulan Sokongan Ibu Bapa, boleh mendaftar di Pautan -> Pendaftaran KSIB " ----- " Alumni SKIB digalakkan untuk mendaftarkan diri di Pautan -> Pendaftaran Kelab Alumni " ----- " Sumbangan anda pada Tabung PIBG amat kami hargai untuk melancarkan program yang akan dirancang untuk anak anda jua. Sumbangan wang boleh disalurkan ke akaun PIBG SK Intan Baiduri di Bank CIMB 8000-3887-27 (Resit perlu dihantar ke PIBG untuk pengesahan sumbangan)
LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE 
FOREST RESEARCH INSTITUTE MALAYSIA (FRIM) KEPONG

11 April 2017 - Pada hari ini telah berlangsung lawatan sambil belajar anjuran PIBG SK Intan Baiduri yang pertama bagi tahun 2017. Seramai 34 murid tahun 4 hingga 6 telah mengikuti program ini dengan diiringi oleh Cikgu Rebecca Anak Nira (Setiausaha Kehormat PIBG), Cikgu Robiatul Adawiyah Binti Saad (Penolong Setiausaha Kehormat PIBG), Cikgu Zainun Binti Yahya (AJK Guru PIBG) serta Yang Di Pertua PIBG SK Intan Baiduri, En Zaifulsham Bin Hj Ahmad Zakaria.

Rombongan telah disambut oleh Pn Norain Binti Mohd Arif dari Unit Komunikasi Korporat. Para peserta telah dibahagi kepada 2 kumpulan dan setiap kumpulan di bawa kepada 3 kawasan iaitu Makmal Ujian Perabot, Makmal Anatomi Kayu dan Galeri Xylarium, satu-satunya  di Malaysia yang menempatkan lebih daripada 10,000 spesis kayu dari seluruh dunia.

Murid-murid turut juga diberi penerangan oleh para penyelidik yang hadir dan diketuai oleh Dr Khairul Bin Awang. Di Makmal Ujian Perabut, murid-murid berpeluang melihat bagaimana perabut kayu yang siap oleh pembekal telah dihantar untuk diuji oleh satu-satunya makmal di Malaysia yang mengeluarkan pensijilan keselamatan perabut. Di Makmal Anatomi Kayu pula, murid-murid didedahkan bagaimana penyelidik mengenali spesis-spesis kayu dengan beberapa proses ujian serta melihat sendiri penggunaan kanta pembesar dan alat mikroskop. 

Terdapat lebih daripada 30 makmal berada di kawasan FRIM. Semoga lawatan lanjutan ke makmal lain dapat diadakan pada masa hadapan untuk pendedahan awal akan fungsi FRIM serta kerjaya yang ada.

Terima kasih juga diucapkan kepada Ketua Unit Komunikasi Korporat, Norhayati Nordin, kerana telah sudi meluluskan program lawatan sambil belajar ini.


Nota : Oleh kerana kawasan lawatan adalah kawasan terhad, penggunaan kamera tidak dibenarkan.

Info

Info