Ibu Bapa yang ingin terlibat membantu PIBG dalam Kumpulan Sokongan Ibu Bapa, boleh mendaftar di Pautan -> Pendaftaran KSIB " ----- " Alumni SKIB digalakkan untuk mendaftarkan diri di Pautan -> Pendaftaran Kelab Alumni " ----- " Sumbangan anda pada Tabung PIBG amat kami hargai untuk melancarkan program yang akan dirancang untuk anak anda jua. Sumbangan wang boleh disalurkan ke akaun PIBG SK Intan Baiduri di Bank CIMB 8000-3887-27 (Resit perlu dihantar ke PIBG untuk pengesahan sumbangan)
PASCA UPSR : TAKLIMAT KERJAYA - JURUTERBANG DAN USAHAWAN

3 Oktober 2017 - Susulan kepada sesi Taklimat Sekolah Menengah dan Perimeter Kerjaya yang diadakan pada 27 September 2017, pada hari ini PIBG SK Intan Baiduri telah menjemput 2 orang tokoh kerjaya iaitu Encik Hafiz Bin Hisan, seorang juruterbang dari Syarikat MAS dan Encik Norazman Bin Mohamad, seorang usahawan pengilang yang berjaya.

Program ini dipengerusi oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling SK Intan Baiduri, Cikgu Ezalinda Binti Zakaria dan dimoderator oleh Yang DiPertua PIBG SK Intan Baiduri, Encik Zaifulsham Bin Haji Ahmad Zakaria. Turut hadir mendengar penyampaian taklimat adalah Guru Besar SK Intan Baiduri, Tuan Haji Ahmad Fuad Bin Haji Ahmad serta guru-guru dan murid-murid tahun 6.


Kesimpulan dari taklimat En Hafiz adalah jika kita hendak membuat sesuatu, perlulah dibuat secara bersungguh-sungguh dan sehingga lengkap. Kejayaan tidak datang menggolek. Usaha perlu dimulakan dari sekolah, samada dari segi akademik mahupun kokurikulum kerana ianya amat membantu dalam mencapai impian masing-masing.



Manakala En Norazman menekankan bahawa pada zaman ini, kita tidak boleh menjadi pengguna sahaja. Kita perlu menjadi pencipta dan berani untuk menghadapi risiko jatuh bangun. Ilmu pengetahuan dan amalan agama juga penting untuk dijadikan panduan dalam kelangsungan kehidupan.



Keseluruhannya, 4 ciri perimeter kerjaya iaitu bakat, minat, personaliti dan pencapaian telah ditonjolkan oleh kedua-dua tokoh tersebut. Semoga murid-murid tahun 6 ini akan mendapat iktibar dan ilham dari penyampaian mereka.

Program ini diakhiri dengan penyampaian cenderhati kepada kedua-dua tokoh.  



 

Info

Info