Ibu Bapa yang ingin terlibat membantu PIBG dalam Kumpulan Sokongan Ibu Bapa, boleh mendaftar di Pautan -> Pendaftaran KSIB " ----- " Alumni SKIB digalakkan untuk mendaftarkan diri di Pautan -> Pendaftaran Kelab Alumni " ----- " Sumbangan anda pada Tabung PIBG amat kami hargai untuk melancarkan program yang akan dirancang untuk anak anda jua. Sumbangan wang boleh disalurkan ke akaun PIBG SK Intan Baiduri di Bank CIMB 8000-3887-27 (Resit perlu dihantar ke PIBG untuk pengesahan sumbangan)
PROGRAM NBOS : 
PERMUAFAKATAN IBU BAPA MURID TAHAP 2 SK INTAN BAIDURI
TEMA : ANAK HARAPAN KELUARGA

13 Mei 2017 - Pada pagi ini, buat julung kalinya telah berlangsung program sulung PIBG SK Intan Baiduri yang diadakan di Dewan Komuniti PPR Intan Baiduri. Program turun padang ini adalah anjuran bersama tiga penjuru iaitu PIBG SK Intan Baiduri, Unit Bimbingan & Kaunseling SK Intan Baiduri serta Persatuan Penduduk PPR Intan Baiduri.



Program ini turut disokong oleh Malaysia Crime Prevention Foundation yang diwakili oleh personaliti terkenal, En Kamal Affandi Bin Hashim, Fasilitator dan Penganalisis Jenayah, serta Agensi Anti Dadah Kebangsaan yang diwakili oleh En Farid dan pasukannya.

Alhamdulillah, program ini juga mendapat tajaan daripada DBKL dalam bentuk peralatan kerusi-meja serta jamuan peserta.

Program yang bercirikan santai ini dimulakan dengan sarapan pagi oleh peserta yang hadir lebih daripada 50 orang ibu bapa serta anak-anak mereka.  Dengan kelompok kecil sebegini, ianya mencapai salah satu objektif program iaitu mewujudkan suasana yang kondusif untuk para peserta berdialog dengan lebih ramah mesra. Keputusan memilih lokasi program juga amat bertepatan kerana ianya berlatarbelakangkan tasik Intan Baiduri yang mewujudkan ketenangan kepada setiap peserta.

Dialog telah dimulakan dengan mukadimah dari En Kamal Affandi Bin Hashim. Melalui pengalaman beliau, banyak antidote-antidote bagaimana menangani masalah anak-anak serta menghargai nilai seorang anak yang dapat disampaikan beliau kepada peserta. Kemahiran beliau berbahasa Tamil dan Cina juga dapat menyampaikan maksud tersirat kepada para hadirin yang berbilang kaum. Seterusnya dialog diakhiri oleh En Farid yang menyampaikan peranan AADK kepada masyarakat serta bagaimana masyarakat boleh membantu AADK untuk membentuk komuniti yang prihatin.


 

 

 


Seterusnya penyampaian cendermata kepada En Kamal telah disampaikan oleh Guru Besar SK Intan Baiduri, Tn Hj Ahmad Fuad Bin Ahmad, manakala penyampaian cenderamata kepada En Farid telah disampaikan oleh YDP PIBG SK Intan Baiduri, En Zaifulsham Bin Hj Ahmad Zakaria.


 

Walaupun dialog telah tamat, Guru Besar Tn Hj Ahmad Fuad, GPK HEM Pn Sakinah Binti Awang @ Umar serta Guru Bimbingan & Kaunseling, Pn Ezalinda Binti Zakaria telah sempat beramah mesra dan bertukar pendapat dengan para hadirin yang sanggup tunggu.

Bagi pihak pengelola, JUTAAN TERIMA KASIH diucapkan kepada En Kamal Affandi dan En Farid kerana telah menyampaikan pesanan yang bermanafaat serta kepada pasukan AADK yang turut membuat pameran.



JUTAAN TERIMA KASIH juga kepada En Abd Rashid Bin Abd Samad, Pengerusi Persatuan Penduduk PPR Intan Baiduri serta semua AJKnya  kerana telah sudi menganjurkan program ini bersama.


 

 

Info

Info